Избрани Новини

Училищни директори от Дупница: Сегрегацията е сериозен проблем

Когато ромските деца надхвърлят 25-30%, следва отлив на български ученици

Директори на училища и преподаватели от Дупница признаха за сериозен проблем на образователната система в града - сегрегацията, информира БНР. Поводът е наредба на Общината, според която при бъдещия прием на първокласници за предстоящата учебна година ще се застъпва принципът на уседналост, на най-близкото разположение по адресна регистрация и местоживеене.
Директори на училища веднага се противопоставиха и настояват да бъде прецизирано районирането на училищата в рамките на правилата по закона за прием в първи клас и ромските деца да бъдат разпределени равномерно във всички учебни заведения в града. Иначе има вече сегрегирани училища. Там, където има повече приети ромски деца, родителите на другите деца не са съгласни и искат да ги запишат другаде, установяват директори.

Най-остро реагираха от ръководството, както и учители, родители и ученици от Основно училище „Неофит Рилски“. Училището е най-близо до най-многолюдния ромски квартал „Гиздова махала“. Според общинската наредба следва да приеме за първокласници 36 ромчета. Според директора Бистра Стойкова обаче това няма да стане по никакъв начин.

От училището са готови и на протест, за да спрат ромската сегрегация в образователната система в Дупница. Написали са и протестно писмо до кмета на общината инж. Методи Чимев.

"Общинската наредба привилегирова други училища и противопоставя директорите им. Конкуренцията между учебните заведения не е на основата на постиженията и на постигнатите резултати, а на противопоставянето „ромски-български“ училища", смятат от колектива на ОУ „Неофит Рилски”.

От общинската администрация планират среща по проблема.

На много места, когато ромските деца надхвърлят 25-30%, следва отлив на български ученици. Това обясни по програма "Хоризонт" Деян Колев, председател на Центъра за междуетнически диалог и толерантност "Амалипе": "Причината за отлива не я търся в родителите, а в лошата комуникационна стратегия. Просто на родителите трябва да се обясни, че това няма да доведе до влошаване на качеството на образование, че напротив, обучението в етнически смесена среда дава много по-добри компетенции на учениците. Искам да дам един добър пример – през март месец Общинският съвет в Габрово взе едно правилно решение за закриване на вторично сегрегирано училище в общината. Там се беше оформило училище, което е извън ромския квартал и беше останало само с ромски ученици. Качеството на образованието беше паднало драматично и общината взе правилното решение за закриването на това училище и изпращането на децата във всички други габровски училища, т.е. няма да бъдат съсредоточени в едно училище, което да се превърне във вторично сегрегирано, а децата на малки групички отиват в останалите училища. Аз съм сигурен, че там социализацията им ще бъде много успешна".

Качеството в сгрегираните градски училища обикновено е ниско, защото мотивираните ромски родители изтеглят децата си и ги изпращат да учат в етнически смесени училища, т.е. в сегрегираните училища остават само децата на най-маргинализираните семейства, допълни Колев:

"Когато тези деца бъдат изпратени в нормални училища и там са по трима, максимум четирима в паралелка, те не са мнозинство и много лесно се повлияват от съучениците си. Това, което ние сме видели, е, че така наречените ученици наставници и обучението на съученици имат винаги много голяма функция, дори да не са организирани по специфичен начин".



Топ Новини

Снимка на Деня

Таен агент? Настимир Ананиев, скрит зад фикус, подслушва Бойко Борисов