Избрани Новини
КЗП: Възможността за отлагане на пътуванията е разумният потребителски ход
11-03-2020, 12:31
Снимка:КЗП
Автор:blagoevgrad.utre.bg
Още по Темата:Заради коронавируса: От КЗП очакват сигнали за забавени пратки от онлайн покупки от Азия
КЗП: Внимавайте с рекламите за продукти за отслабване
С 10% са намалели жалбите в КЗП през миналата година
Как ще процедира КЗП с новите си правомощия при борбата с нелоялни онлайн търговци?
Засега не се усеща някаква сериозна динамика в потребителското поведение
“Сега сме в извънредна ситуация, която към момента се усложнява, но нека да си дадем сметка, че тя все пак е временна и оттам да тръгне разумното разсъждение какви са правата ни като потребители и как да ги реализираме.” Така председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов коментира обстановката от последните няколко дни в сутрешния блок на БНТ 1.
Засега не се усеща някаква сериозна динамика в потребителското поведение от гледна точка на покупки в търговската мрежа или пътувания в страната. Поставен е бил въпросът с отмяната на ученически лагери и зелени училища, като Маргаритов отбеляза, че ако е предвидено те да се провеждат в учебно време, родителите, заплатили някакви суми, имат право да ги получат обратно.
“Иска ми се да дадем един съвет на потребителите, който може да им бъде полезен, и той е да не бързат непременно веднага да се насочват към отказ от резервирани пътувания, особено когато те да по-отдалечени във времето”, коментира още председателят на КЗП, като изрази надежда, че и представителите от всички сектори ще намерят редица добри практики и даде пример с изиграна театрална постановка пред празна зала, но проследена в интернет от хиляди потребители.
В отговор на въпрос за възможен отказ от пакетно пътуване в Италия и получаване на заплатената сума обратно, Маргаритов посочи, че законът много ясно описва хипотезата – трябва да са възникнали непредвидени извънредни обстоятелства, настъпили или случващи се в мястото на дестинацията или в непосредствена близост до него, които засягат значително изпълнението на туристическия пакет или превоза на пътници до дестинацията. В тези случаи обаче, потребителите нямат право на допълнително обезщетение. Той припомни и какви са правата на пътниците при индивидуални резервации на хотелско настаняване и закупени самолетни билети. Маргаритов препоръча при отменени полети потребителите да направят справка в сайта на Европейския потребителски център, функциониращ към КЗП, за да установят в зависимост от продължителността на полета на какво обезщетение имат право.
“Възможността за пререзервиране винаги съществува и аз мисля, че към момента тя е най-разумната – особено когато става дума за пътуване в държави, в които туризмът е добре развит като Италия например, където е ясно, че и занапред ще могат да се посещават различни културни, исторически и туристически места” – отбеляза още председателят на КЗП.
По отношение на възможно повишаване на цените на стоки и услуги, които могат да се окажат често търсени, Маргаритов допусна, че ако хората не се поддадат на паника или на потребителска психоза и не се запасяват излишно, възможностите за некоректно поведение на търговци и изкуствено завишаване на цени ще бъдат по-малки, като изрази мнение, че към момента такъв риск не съществува.
Във връзка с възможно забавяне доставката на онлайн поръчки, председателят припомни, че наред с безусловното право на отказ в 14-дневен срок от доставката, потребителите имат право за развалят договора при забавяне на доставката с повече от 30 дни и да получат обратно парите си, ако не договорят нещо различно с доставчика.
Топ Новини