Избрани Новини
Как да върнем нежеланите подаръци?
08-01-2020, 09:00
Снимка:blagoevgrad.utre.bg
Автор:blagoevgrad.utre.bg
Още по Темата:60% от европейците пазаруват онлайн, ние – три пъти по-малко
НАП - Плевен: Касовите бележки при пазаруване онлайн вече могат да не са от фискално устройство
КЗП: Предимствата на онлайн търговията ще привличат все повече потребители
Подаръци, купени онлайн, могат да бъдат върнати във всички страни от ЕС в рамките на 14 дни
Коледа и Нова година минаха, настъпва време за връщане на нежеланите подаръци. Кога обаче имате право да върнете даден продукт просто, защото не го харесвате? Вижте съветите на Европейски потребителски център България.
Физическите магазини приемат обратно подаръците като добра практика.
Ако подаръкът е купен на място от магазин, в 27 от държавите в ЕС нямате право да ги върнете. Само в Литва клиентите могат да върнат неизползваните продукти, купени от магазин, в рамките на 14 дни, считано от датата на покупката и да поискат да им се възстанови цената.
В същото време във всички държави от ЕС по-големите вериги магазини дават подобна възможност като жест на добра воля. Възможно е парите да се получат обратно, продуктът да се замени срещу ваучер или срещу друг вид. За повечето магазини има определен краен срок за това. В България най-често периодът е 1 месец.
Съвет: Проверете общите условия на търговеца. Ако се колебаете, попитайте в магазина!
Онлайн търговците - задължени по закон
При подаръците, купени онлайн, ситуацията е различна. Тези стоки могат да бъдат върнати във всички страни от ЕС в рамките на 14 дни и то без да се посочва конкретна причина. Продуктите обаче не трябва да бъдат използвани! Ако например защитната найлонова опаковка на видеоигра на CD е отстранена, то дискът се счита за използван и правото на отказ вече не важи. Има и други изключения, които не подлежат на връщане – например отворена козметика, книги, храни и напитки, или стоки, направени по ваша поръчка, както и продукти, които по някакъв начин влизат в контакт с тялото и по хигиенни причини няма как да бъдат продадени на друг клиент – например бельо, маша за коса, епилатор или самобръсначка.
Съвет: Когато връщате стоката, уверете се, че опаковката е достатъчно стабилна и сигурна, за да не се повреди стоката при транспортиране. Използвайте оригиналната опаковка - ако е възможно. Ако стоките не са добре опаковани, в случай на транспортни щети, то ще е много трудно да ви бъде възстановена цялата сума.
Уловки
Може да се стигне до 2 капана, ако искате да смените или да върнете дефектни стоки.
Първо: Трябва ви доказателство за покупката. Това може да бъде разписка, касова бележка, извлечение от кредитна или дебитна карта. Това означава, че трябва да помолите човека, който ви е направил подаръка, за такова доказателство – и постъпката ви може да се окаже малко неловка.
Второ: Обикновено коледните подаръци се купуват по-рано, поради което е възможно срокът за връщане да е много кратък или дори изобщо да нямате шанс да го направите.
Съвет: Ако пуловерът определено е твърде малък и няма шанс да го върнете или замените, може да го дадете за благотворителност, да го продадете в интернет или да участвате в събитие за размяна на подобни нежелани стоки.
Топ Новини