Избрани Новини

За половината коли в столицата няма паркоместа

Всеки ден по улиците на столицата се движат почти 1 милион автомобила

Като ни вдигнат десет пъти глобата за паркиране по тротоарите и градинките, ще ни осигурят ли места, където да си оставяме колите? Този въпрос си задават най-често столичани през последните дни в социалните мрежи.

Притесненията на шофьорите в София събуди решението на първо четене на депутатите да вдигнат санкции­те за неправилно паркиране по тротоари, градинки и детски площадки от 20 лева, колкото е сега, на 200 с промяна в Закона за движение по пътищата.

В столицата проблем с паркирането има и той не е от вчера. „Категорично няма достатъчно места за паркиране“, призна пред в. „Преса“ и кметът Йорданка Фандъкова. Регистрираните коли в София са 900 000, с приходящите броят на автомобилите, които се движат всеки ден по улиците на града, стига почти милион.

„Местата, където шофьор може да си остави колата в града, са около 500 000“, пресметна зам.-кметът по транспорт Любомир Христов. От тях близо 27 000 са в центъра - 6000 и 12 000 в синя и зелена зона, 3000 - в буферните паркинги на метрото, 3500 - в частни (според проучване на Центъра за градска мобилност) и около 2500 - в паркингите на молове и търговски центрове. Всички останали места са по улиците и около жилищните кооперации в кварталите.

Христов обаче изрично подчерта, че в общината нямат официална информация колко точно са паркоместата в целия град. За да се знае точната им цифра, трябвало да се направи специално заснемане на уличната мрежа при спазване на проектантските норми и изискванията за допустимия брой автомобили на дадено място. Такова обаче не е извършвано поне от 30-40 г.

„Няма смисъл да правим подобно проучване, защото дори и да имат място за паркиране на уличното платно, шофьорите в София масово си оставят колите по тротоарите, без да ги стряска глобата от 30 лв.“, бе категоричен Христов. Според него сериозен проблем има в т.нар. нови квартали - „Манастирски ливади“, „Кръстова вода“, части от „Лозенец“ и от „Младост“. Там живеят много млади семейства с повече от една кола, а по-тесните улички в тези райони допълнително затрудняват шофьорите къде да оставят автомобилите си.

Трудно може да се намери място за паркиране и около болниците и обществените сгради като министерства, агенции и други държавни учреждения. В същото време има райони, където е спокойно за шофьорите, а буферните паркинги на метрото, които са безплатни само за тези, които имат карти за цялата градска мрежа, стоят вече две години полупразни.

Столичните общинари са категорични, че недостигът на местата за паркиране в града не може да бъде преодолян единствено със строежа на нови паркинги, които изискват сериозни средства.



Топ Новини

Снимка на Деня

Таен агент? Настимир Ананиев, скрит зад фикус, подслушва Бойко Борисов