Благоевградски роми искат да сменяват имената си с турски!

Според съдия Ковачев Благоевград най - вероятно повтаря казуса "Пазарджик"

Благоевградски роми от няколко седмици масово ходят в служба "Гражданска регистрация и административно обслужване на населението" на община Благоевград с искане да си сменят българските или цигански имена с турски, сигнализираха общински служители.

Явно представяйки си, че смяната може да стане директно в общината, те с разочарование изслушват обясненията на служителите в ГРАО, че за целта първо трябва да се подаде молба в Районен съд - Благоевград, да се плати такса, съответно съдът да образува и насрочи дело за смяна на името и чак ако искането бъде одобрено, тогава със съдебното решение човекът трябва да се върне в ГРАО, откъдето ще започне смяната на документите му, информира struma.bg.

В повечето от случаите служителите обаче предупреждавали мераклиите от Иван да се прекръстят на Джемал, че съгласно чл. 19 от Закона за гражданската регистрация "промяната на собствено, бащино или фамилно име се допуска от съда, когато то е осмиващо, опозоряващо или обществено неприемливо, както и в случаите, когато важни обстоятелства налагат това". Дали един съдия ще приеме като важно обстоятелство нова религиозна принадлежност обаче, зависи от самия магистрат.

Дали заради факта, че трябва да ходят в съда и да си измислят причини, или заради уточнението, че се плаща такса, но до момента при гражданските съдии в РС - Благоевград не е постъпила нито една молба за смяна на българско име с турско, показа проверка на "Струма". Зачестилите визити в ГРАО - Благоевград обаче са сигнал, че всеки момент може да се очаква лавина от такива дела.

Според съдия Владимир Ковачев най - вероятно Благоевград повтаря казуса "Пазарджик", където вече втора година ромите масово се пишат турци като етнически произход и си слагат турски имена. Според него таксата за смяна на име, която се плаща в Районен съд при завеждане на молбата, едва ли е проблем, защото тя е едва 15 лв. По - големи са после разходите за нови документи, които са минимум два - свидетелство за раждане и лична карта. Ако ромът е шофьор, заради новото име трябва да си извади и нова шофьорска книжка, същото трябва да стане и със задграничния паспорт. 

Подозрението за пазарджишка връзка не е неоснователно - случайно или не, това лято в Благоевград при свои познати за двайсетина дни отседнал брадясал мъж от с. Абланица, който по време на престоя си тук обикалял нонстоп махалата и все намирал за какво да си хортува с хората. Въпреки многобройните ни опити не успяхме да попаднем на човек, общувал с гостенина - поне никой не си призна. Абланица е доста разпространено име за българско село - освен  в Пиринско, такова село има и в Ловешко, има обаче и в Падзарджик, и там една от местните забележителности е джамията.

Причината за интереса към турските имена в благоевградската циганска махалата е ясна - пари, които ислямски фондации наливат в циганските махали в България. Освен че строят джамии, те предоставят средства за образование, за културна идентификация на така наречените "прозелити" /новопокръстени/, за да бъдат те истински приобщени към ислямските традиции. Така изведнъж циганите, които по природа са силно вярващи, се превърнаха в турци - не защото са получили прозрение от Аллах, а защото ще получат някой лев.
По информация от самите роми фондацията плаща всичките им разходи за нови документи и всеки месец им брои по около 300 лв. издръжка срещу единственото задължение мъжете да си пуснат дълги бради без мустаци, а жените да ходят плътно забулени с бурки. И, разбира се, да са си сменили имената с турски.

Обезпокоителен е фактът, че изповядващите исляма роми спират да общуват с т.нар друговерци и се затварят в свое собствено общество. В благоевградската циганска махала друговерци са евангелистите, които от много години развиват активна дейност тук, защото християнските свещеници от десетилетия не правят нищо, за да привличат към вярата когото и да било, най - малко пък ромите. Следващите крачки по ислямизацията на ромското население ще дойдат толкова бързо, че никой няма и да се усети - джамия в махалата, отказ на новопокръстените да пускат момичетата си на училище, защото в светското училище не се позволява децата да ходят забулени, и някое ново дело за разпространение на радикален ислям - като пазардожишкото, в което наскоро имамът Ахмед Муса Ахмед бе осъден ефективно по делото "Ходжите".

В хода на шумния процес бе популяризиран видеоклип, в който Ахмед Муса Ахмед аплодира в двора на джамията как едно дете обезглавява ритуално с пластмасов меч друго. Според един от свидетелите, разпитани тогава от прокуратурата в Пазарджик, децата са разигравали библейски сюжет по повод на Байрама - Авраам обезглавява сина си по волята на Аллах.



Снимка на Деня

Зимни нюанси от плевенския парк "Кайлъка"