Избрани Новини

Провал с матурите

Грешни задачи втрещиха децата

Кандидат-гимназистите са в паника от резултатите, които постигнаха на проведените наскоро матури за 7 клас. Пред „Всеки ден" учителка от елитна столична гимназия, пожелала анонимност, разкри, че шокът и за родителите, и децата от теста е пълен. „Матурата по математика за 7 клас например мина ужасяващо. Министър Анелия Клисарова обаче сложи розовите очила и отчете, че децата са подготвени по-добре от миналата година, а учителите вече работят повече.

 Но дали всичко е толкова розово, или някъде тлее поредният гаф на образователното министерство?", попита риторично преподавателката с над 20 години стаж в системата на образованието, пише "Всеки ден".
Отговорът на въпроса дава наскоро отминалият тест по математика и по-специално оценяването на работите на кандидат-гимназистите. „Това, което веднага прави впечатление и буди недоумение, е неясната система, по която точките от теста се трансформират в окончателната оценка, с която се кандидатства нагоре по стълбицата. Формулата или скалата, по която става това, бе коректно да се обяви в началото на учебната година. Но и до момента скалата за оценяване остава неизвестна. Най-вероятно тя не е достатъчно прецизна и по тази причина може да бъде уязвима и да търпи критики, които с държането й в тайна ще бъдат спестени", предположи математичката.

 

Мъглявината с проведените матури не спира дотук. Ако човек все пак иска да сметне точките, с които е оценена работата на детето му, се натъква на неудобството, че на писмените работи липсват изписани точки на 23-та и 24-та задача. На тези задачи се изисква от децата подробно обяснение на решенията. За сметка на това върху писмените работи липсва не само подробното отбелязване на получените точки по задачите № 23 и 24, но и въобще липсват сумарните точки по всяка от задачите.

 

„За да обясни ситуацията, поставеният учител специалист изважда от всичките точки точките по първия модул и точките на 21-ва и 22-ра задача и започва да напасва останалите точки между задача 23 и 24. Ситуацията става още по-нагнетена и се допълва от ограниченото виждане на тези, които са съставили 24-та задача и са дали критериите за оценяване, при което се отнемат точки за неща, които не се изискват в условието на задачата, и тяхното отбелязване не е наложително, тъй като задачите допускат повече от един начин на решение и разсъждение. Така например, ако едно дете е преценило, че след като страната ВС на правоъгълника е съставена от две отсечки с дължини 9 см и 18 см и една от отсечките на срещуположната страна е 18 см, то другата отсечка от тази страна е 9 см, това следва да е достатъчно за по-нататъшното решаване на задачата. Да, но „хвръква" една точка - за това, че детето не е сметнало, че AD е равна на 9 плюс 18, което е равно на 27, а никъде в условието на задача 24 не е казано да се намери тази страна, а и за решението на задачата и намиране на крайния резултат не се налага да се събират и да се вадят отсечки", навлезе в детайли възмутената ни читателка.

 

Кошмарът на седмокласниците обаче продължава. „Още една точка от оценката на вашето дете „хвръква", ако то не е написало, че AMPK е успоредник. Такова изискване за изписване обаче отново липсва в условието на задачата. Най-вероятно и тук съставителите на критериите проявяват своята математическа ограниченост. Ами ако детето е видяло еднаквостта на двата триъгълника AMB и DCP, задачата няма ли да бъде решена и трябва ли да му се вземе още една точка?! Явно или задачата е формулирана неправилно, или критериите са изготвени неправилно, защото не съответстват достатъчно добре на условието на задачата", продължи с критиката си столичната учителка. Тя обаче напомни, че всяка отнета точка може да стане причина за раздяла на детето с мечтата за някое конкретно училище, зад която стоят упорит труд и много сълзи.

 

„Редно ли е по този начин да се разочароват деца и родители? Колко просто би било да има яснота в толкова важен документ, какъвто е писмената работа. Но явно експертите в МОН съзнават своята безпомощност да формулират пълно, ясно и точно критериите за оценяване и затова върху писмените работи липсват точките, с които са оценени последните две задачи. Така винаги ще може да се излезе от неудобна ситуация, да се спаси честта и да се лавира с точки. Нещата стават още по-тежки, когато поставеният специалист учител, застанал пред лицето на родителя, повтаря това, което е написано в критериите - „Не, няма друг начин, не може по друг път да се реши задачата!...", разчитайки, че въпросният родител не разбира ни на йота от математика. Крайно време е да осъзнаем, че не сме стадо овце и с нас не могат да си правят каквото им хрумне. Освен това тези, които управляват образованието, следва да се отнасят с по-голямо внимание към Негово Величество Ученика и да уважат неговите родители", завършва читателката на „Всеки ден".

 

В Пазарджик, Плевен
и Разград са най-зле

 

Читава или не, матурата мина и замина и сега на дневен ред са резултатите. Според тях близо 57 000, или 95% от седмокласниците, са се явили на Държавното външно оценяване. Анализът на резултатите пък сочи, че учениците от Плевен, Разград, Пазарджик и Плевен са се представили най-зле. „Отличници" са София-град, Смолян, Варна и Търговище. От образователното министерство обаче се похвалиха, че се откроява тенденция за повишаване на резултатите във всички региони на страната.
Специално по математика седмокласниците се представят по-успешно с алгебричните, отколкото с геометричните задачи.

 

Много добре са усвоени и формулите за съкратено умножение и решаване на линейни уравнения. Значително по-добре спрямо предходни години се разчитат диаграми и се правят изводи от извлечената информация. Учениците, които ще кандидатстват с тези оценки в гимназии с прием след VII клас, трябва да вземат служебни бележки и да подадат заявление за първо класиране, в което подреждат желаните училища. Заявления се подават между 17 и 20 юни в т. нар. училища-гнезда. Списъкът с тях ще бъде обявен на сайтовете на 28-те регионални инспектората по образованието в страната. На 26 юни ще станат ясни имената на първите класирани. Записването за участие във втория етап ще продължи до 4 юли, а резултатите ще станат ясни на 10 юли. Финалното, трето класиране ще бъде обявено на 17 юли.

 

 



Топ Новини

Снимка на Деня

Таен агент? Настимир Ананиев, скрит зад фикус, подслушва Бойко Борисов