Избрани Новини
Писател пресича с каяк Черно море
Творецът ще гребе 1300 км, продава предварително книга за експедицията
Наш писател реши да остави следи по водата. Петър Делчев тръгва сам през юли на експедиция с каяк през Черно море. Той ще напише и книга за пътешествието, която вече е в предварителна продажба. Авторът на "Трънски разкази", "Балканска сюита" и "Кастинг за Месия" е решил да озаглави произведението именно "Следи по водата". Дирите обаче ще бъдат само словесни, защото каяците по принцип не оставят нищо след себе си в морето, обясни той. С парите от продажбата на книгата Делчев ще финансира пътуването си. Тя се предлага по 22 лв. или 555 лв. за ценители. Един от читателите, купили книгата, ще има възможност да стане част от експедицията макар и само за ден.
Петър Делчев ще трябва да гребе около 1300 км между Бургас и Кобулети в Грузия. Това прави около 60-65 км на ден, ако искам да прекося морето за около 20-25 дни, казва писателят.
Досега никой не е правил подобна експедиция, но въпреки това тя няма как да стане част от книгата на рекордите "Гинес". "Попитах ги, но обясниха, че постижението няма общочовешко значение", пояснява той. Пътуването му започва на 10 юли, но ако времето се окаже неподходящо, може да бъде отложено с няколко дни. Делчев ще поддържа връзка с България по сателитен телефон. Ако достатъчно много хора си купят книгата, ще имам и интернет и ще мога да пращам видео, както и части от книгата всеки ден, разказва той. "Надявам се да прекося морето жив и здрав, за да я напиша", шегува се писателят. Още преди пътуването обаче ще остави на издателите си текст, който ще бъде част от книгата. Тя няма да представлява дневник на мореплавателя - това ще бъде само рамката. Главите ще бъдат толкова, колкото са и дните на пътешествието, като повечето от тях ще бъдат негови непубликувани разкази или есета.
Идеята за това пътуване е много стара, може би на 24 г.
Аз съм тренирал каяк четири години в ЦСКА. Запалих се за това приключение, когато прочетох за преминаване на Атлантика с гумено кану. Но дойде демокрацията и забави нещата", разказва Делчев. По неговите думи сега е по-безопасно, защото комуникациите вече са достатъчно напреднали и може да поддържа връзка с брега през цялото време.
Експедицията ще струва около 40 000 лева, но Делчев не очаква финансиране от големи корпорации и каякът му няма да носи ничие фирмено лого. Засега е решил на лодката да има само стикери на родни ученически екоклубове, още повече че експедицията ще бъде изцяло екологична. Освен че няма да оставя боклук и найлонови пликчета в морето, той сам ще си прави ток със соларни панели и ще преработва морска вода за пиене чрез така наречената обратна осмоза. За целта е приспособил един разширителен съд от парно и крачна помпа от автомобил, които трябва да вдигнат нужните две атмосфери налягане, за да се пречисти водата. "Пробвах системата и в домашни условия работи. Дори помолих да ми донесат един бидон морска вода, за да я тествам", разказва той.
Храната пък е за космонавти в истинския смисъл на думата - ще му я подготви институтът, който навремето е правил менюто на първия ни космонавт Георги Иванов. Тя се приготвя чрез метода лиофилизация, който извлича влагата от продуктите и ги прави по-леки. По този начин Петър ще поглъща едва 300 грама на ден - пет хранения по 50 грама плюс 50 г напитки, които ще разтваря във вода. "Налага се да смятам всеки грам. Поръчал съм основно готвени ястия - телешко, пилешко, риба плюс кисело мляко", разказва писателят. Допълнителните калории, които не му достигат, ще набави, като се "самоизяжда", тоест от резервите на организма си. "Специално за експедицията отслабнах с 30 кг, но планирам по време на пътуването всеки ден да свалям по килограм", разказва Делчев.
В момента той сам прави каяка си, като за модел е взел така наречената алеутска байдарка. Тя е по-мореходна и по-различна от стандартния каяк, защото кърмата е по-широка и има място за багажа. Лодката ще тежи около 40 кг. Делчев вече направил една, но се оказало, че тя не потъва толкова, колкото е необходимо. Затова в момента подготвя втората. "Ще имам два каяка, като единият ще бъде резервен", разказва той. Втората лодка ще стои на малка ветроходна яхта, която ще съпътства плаването му макар и от разстояние. Ако има нужда от помощ, тя ще бъде готова да се притече. Една от причините да има и яхта е в това, че Делчев не може да излезе с каяка от България, защото ще се окаже в нарушение на закона. Вместо да подхожда като партизаните, той ще бъде записан в екипажния списък на яхтата. Но на каяка също ще се вее задължителният за нашите кораби български флаг. Освен това ще има и спасителен плот, на който Делчев ще спи нощем, докато лодката стои завързана за плота като на пристан.
"Много повече се усеща морето на малка лодка, отколкото на огромен кораб", разказва Делчев. Въпреки че е столичанин, по дух той е морски човек - още като ученик е взел капитанско право, управлявал е яхти, бил е в Одеса и Ялта като курсист на ветрохода "Калиакра". "Всъщност съм напускал България само по море", смее се той. За сегашното плаване идеята първо била да тръгне от Грузия към България. "Теченията в Черно море обаче са такива, че пътят ми щеше да мине покрай Крим А там се страхувам да не ме прегазят - вероятно в момента в района има струпване на всякакъв вид идентифицирани и неидентифицирани кораби, може би и подводници. Затова ще мина от южната страна на морето, където е и най-дългият възможен маршрут", разказва той. Най-далече от брега ще се намира на около 500 км, най-близко - на 30.
"Черно море не е толкова бурно като северните, то е затворено и през лятото трудно вдига огромни вълни. Проблемът обаче е, че вълната е доста стръмна. Затова правя каяка така, че да не се качва на нея, а да я реже", разказва той. Според него в този период не би трябвало да има силни атмосферни фронтове, но много опасни са и местните ветрове, които се появяват внезапно и стигат до 120 км в час. Спасителният плот е и за тази цел - в случай на нужда да оцелее на него, докато го приберат от яхтата или от някой спасителен кораб. С яхтата за няколко дни ще има и снимачен екип, който ще филмира уникалното пътешествие.
Топ Новини