Избрани Новини

БСП: Игра на тролове

Новините

15-02-2014, 07:15

Автор:

VarnaUtre

Всичко от Автора

Социалистите отричат да имат договор с PR агенция Leadway Media Solutions за интернет активности. Евродепутатът Илияна Йотова обаче работи с нея

Това фактически е смяна на отбора в 90-ата минута от мача. Това обслужва интересите единствено на Бойко Борисов и на ГЕРБ."

Сергей Станишев, лидер на БСП, 14 януари

"Станишев: Евролистата на АБВ обслужва ГЕРБ и Борисов" (първа страница на в. "Монитор", 15 януари)

galina malina: "Корифеят на невъзможните коалиции Първанов, който успя да ни натресе "тройната коалиция", сега е на път да надмине себе си - в името на самоцелната власт и лично облагодетелстване е готов да направи коалиция "БСП-ГЕРБ" (форум на capital.bg, 15 януари)

Помните този сюжет, нали? Как политическият проект на бившия президент Георги Първанов АБВ беше отстрелян от управляващата коалиция БСП-ДПС още с появата си с идентичен аргумент - това е проект с благословията и финансите на ГЕРБ. Как тезата беше мултиплицирана по сто във всяка от медиите НА депутата от ДПС Делян Пеевски (след тази седмица можем да наричаме нещата с имената им, нали). И как плъзна по форумите на медиите, които са свободна зона, в която всеки може да пише каквото си иска. Или всеки може да плати на всеки да пише каквото той иска.

Тази седмица сайтът bivol.bg публикува документ, за който твърди, че е отчет до депутата и медиен секретар на БСП Антон Кутев от PR агенция Leadway Media Solutions. От него става ясно, че фирмата е наета, за да разпространява посланията на управляващата партия в интернет форуми и социални мрежи, като генерира позитивни коментари за нея и очернящи за нейните опоненти. Според публикувания отчет за периода 9-28 януари са били произведени 1840 коментара както във Facebook, така и във форумите на 53 онлайн медии. Видно от документа, качен на bivol.bg, отчетът е доста подробен, разделен по актуалните теми от месеца. Той проследява автентичните реакции на онлайн коментаторите, които след това биват запушени с "наши послания". Или опорни точки, ако предпочитате. Впрочем същите, които можем да разчетем във всяко от публичните изказвания на лицата на БСП.

Ако отчетът е автентичен, то излиза, че управляващите не само се радват на благоразположението на медиите на Делян Пеевски (който вече не крие, че разпъва медийни чадъри по поръчка), но и че упражняват опасната практика да манипулират общественото мнение, като имитират подкрепа за действията си. А за целта използват фалшиви профили, зад които не се крият хора, които изразяват своята гражданска позиция, а интернет тролове с професионална мисия.

Платени коментатори или "мотивирани" симпатизанти на БСП

Антон Кутев от БСП отрече, че партията използва услугите на тази PR агенция и заяви, че тя дори не му е позната. "Интернет кампанията ни е базирана на доброволци, което неведнъж съм казвал, които поддържат позициите на БСП в мрежата", каза още той пред dnevnik.bg и добави "ако някой от доброволците ни е в контакт с тях, аз няма как да знам". Същата теза защити и собственичката на Leadway Media Solutions Оля Маркес де Карденас: "Аз нямам договорни отношения с БСП и никога не съм имала. За съжаление. Казвам за съжаление, защото БСП са голям клиент, който всяка PR агенция би искала да има в портфолиото си", коментира тя пред "Капитал". Добави, че не работи и със симпатизанти или пък доброволци на БСП. "Това е разправия между политици, полицейски организирана дейност, в която не знам как попаднахме. Оказахме се между шамарите на политиците, което е изключително досадно", оплака се Маркес.

Последва още един, при това звучен. След първата порция документи bivol.bg качиха видео, в което се вижда как хакер разбива пощата на евродепутата Илияна Йотова и показва кореспонденция между нея и служителка на агенция Leadway Media Solutions на име Анета Аврамова, която заявява, че се радва да бъде част от екипа на евродепутата от БСП. Оля Маркес, която по времето на НДСВ беше съветник на министъра на финансите Милен Велчев, потвърди пред "Капитал", че има такава служителка и обясни, че Leadway Media Solutions всъщност работи с Йотова. "Ние правим нейния сайт. Той още не е готов, предстои да го пуснем в пространството. И имаме проект, който е свързан с младежката безработица, поръчан от нея като част от работата й в Европейския парламент", обясни тя и уточни, че се грижат и за това сайтът на Йотова да е добре позициониран онлайн, тоест правят т.нар. SEO oптимизация на професионален език. Тя отрече обаче предоставяното обслужване да включва коментиране във форуми или Facebook групи. От отговорите й не стана ясно как Йотова плаща за тези услуги - дали като частно лице или през фирма. Самата Йотова не отговаряше нито на позвънявания, нито на sms-и до редакционното приключване на броя. После пред "24 часа" отрече, че пощата й да е била разбивана, но потвърди, че има договор с Leadway.

Принципно евродепутатите имат около 21 хил. евро на месец за работни разходи, от които могат да похарчат 25% за доставчици на услуги в собствените им държави, но както уточнява EurActiv, те не могат да се харчат за политически кампании. Според Маркес през работата й по сайта на Йотова е "скалъпена цялата работа. Взети са документи, нарязани и събрани от незнайно къде". Тя съобщи, че всичко това "ще отиде на прокурор, взети са мерки в тази посока".

Решихме обаче да проверим дали имената на коментаторите, изнесени в отчета на bivol.bg, съвпадат с потребители във форумите на capital.bg и dnevnik.bg и ако да, то каква е активността им. Оказа се, че не само тези профили съществуват, но и публикациите им са едно към едно с "нашите послания" - опорните точки в публикувания документ. A и често съвпадат с изказвания на депутати от управляващата партия и тези, разпространявани от Пеевските медии.

"Наши послания"

Така например на 10 януари под текст в capital.bg за това, че евродепутатът Ингеборг Гресле е поискала от комисията по бюджетен контрол на европарламента да разследва за възможен конфликт на интереси договор с фирмата на Моника Станишева от 2013 г. за популяризиране на европейските избори, на които партията на Станишев ПЕС участва, потребителят kirilmend коментира: "Всъщност напористата германска евродепутатка Гресле (ЕНП) е в отдавнашен конфликт с М. Шулц (ПЕС) и е намерила удобен повод да го атакува по линия на този доста незначителен договор, за който от ЕП вече отговориха, че няма данни за конфликт на интереси! ЕНП атакува политически ПЕС за сметка на България..."

Този коментар заедно с още един по темата от същия потребител намираме в отчета с опорните точки, които следва да се разпространяват по форумите по казуса с договора на "Актив груп" (компанията на Моника Станишева) с Европейския парламент. Според опорните точки трябва също да се защитават тезите, че западните политици водят кампания "на наш гръб" и че "Актив груп" правилно са решили да върнат парите, за да не се използва това за атаки срещу БСП и Станишев.

Месец по-късно, на 5 февруари, Илияна Йотова гостува в предаването "Лице в лице" по bTV, където по същия въпрос коментира: "Очевидно тази кампания няма да приключи скоро, защото след като не успяха да пробият през друг депутат от европейската десница, говоря за госпожа Геслер [може би има предвид Гресле - бел.ред.], сега се прави опит през друг наш колега от Европейската народна партия (ЕНП), господин Гелер. Господин Гелер е известен в нашите среди с това, че е един от най-отявлените противници на членството на България и на Румъния в Европейския съюз. Той говори за нашата партия само с понятието "бившите комунисти". Очевидно се търсят такива хора, за да се прави атака срещу председателя и президента на ПЕС." Тя също така подчертава, че има писмо на Европейския парламент, в което се казва, че няма никакъв конфликт на интереси, и добавя, че Моника Станишева е направила "жест да върне сумата, за да се спрат повече всякакви спекулации".

Евродепутатът от БСП печели подкрепа и одобрение сред онлайн коментаторите, чиито потребителски имена са изброени в доклада на Leadway. Така например stefan.savov и trayan.petkov се радват за избора на Йотова за зам.-председател на комисията в европарламента по бюджет и финанси ("Кандидатурата на г-жа Йотова е много уместна. Тя стана шеф на еврокомисията за борба с корупцията и мафията и има поглед върху мерките, които трябва да се вземат да се прекратят мафиозните явления у нас. Освен това е и най-добрият ни евродепутат."), а stronger и galina malina обичат да си служат с нейни цитати, за да подкрепят твърденията си ("по темата добре аргументирано мнение на Илияна Йотова", "Права е Йотова.."). Преглед на активностите им във форума показва, че те са на едно мнение не само за качествата на Йотова. Реагират еднакво и в ненавистта си към ГЕРБ и президента, а често коментарите им са идентични до последната запетайка. Така например и trayan.petkov, и stefan.savov казват: "ГЕРБ надминаха и КГБ", "Ако и сега изберем ГЕРБ, значи не сме народ, а мърша" и "Ако пак изберем ГЕРБ, никой няма да ни е виновен". Същите твърдения, формулирани по същия начин, намираме и в коментари на Croushet, за когото любима тема са постиженията на правителството на Орешарски. ("Кабинетът "Орешарски" работи от ден 1-ви на макс и само месец след парламентарните избори започват реализацията на предизборни ангажименти.") За него е характерно, че публикува едни и същи коментари по няколко пъти на различни места.

Друг доклад на Leadway, публикуван от bivol.bg, пък разкрива как сред посланията, които трябва да се разпространяват чрез коментари по форумите, има такива, очернящи еврокомисаря Кристалина Георгиева. "Кр. Георгиева не свърши нищо за решаване на проблема със сирийските бежанци у нас", е най-често срещаната опорна точка, мултиплицирана в десетки коментари. Това съвпада напълно с официалната позиция на Йотова, която след като излезе на дневен ред темата за следващия български комисар, нападна толкова остро и неадекватно Георгиева по темата за бежанците, че група евросоциалисти се принудиха да излязат с декларация, защитаваща българския комисар от българската социалистка.

Na6i, 4itavi firmi

Трябва да се отбележи, че тези няколко потребителя си пригласят не само по политически теми, но и за да изразят уважението и възхитата си към определени компании. Така например през февруари 2012 Croushet пише във форума на capital.bg: "Не виждам нищо лошо в това, което правят М-Тел. Развиват се. Всяка уважаваща компания в БГ трябва да действа по този начин." Фен на "Мтел" е и galina malina (друг потребител от отчета, публикуван на bivol.bg), чиято иначе любима тема във форума напоследък е проектът на Първанов АБВ, който тя обича да нарича "умрял проект с парите на Борисов". Със същия възторг за "Мтел" се изказва Мани (също от отчета), който освен това редовно се възмущава от ГЕРБ, поощрява Орешарски за "мълниеносните му реакции" и обяснява колко чудесен проект е "АЕЦ Белене". Ще го намерите също така да се изявява по застрахователни теми, за да каже: "Разбирам, че "Евроинс" продължават да се разширяват - сега навлизат и в животозастраховането. Май това е единственият български застраховател, който съумя не само да оцелее, но и да се разшири на нашия и регионалния пазар." Croushet пък освен в защита на "Мтел" се включва активно и по темата за търга за строеж на Северната тангента: "Salini-Impregilo е фирмата, построила Голямата етиопска ренесансова язовирна стена и строяща метрото в Дубай на стойност 6 млрд долара! Не е обикновена фирма, създадена просто така, а доказал се строителен авторитет. Само в България стават такива колосални излагации. И то щото Пеевки бутнал на КЗК и ВАС и станало на неговото."

Ако има обединяващо звено между всички тези компании, това е Leadway Media Solutions. Любопитната подробност тук е, че в България PR обслужването на Salini-Impregilo се извършва от... PR агенция Leadway Media Solutions. Самата Оля Маркес е общувала с журналисти от ресора като застъпник на интересите на италианското обединение.

Потребителят реферира към казуса, в който Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) отмени избора на италианското обединение Salini-Impregilo ("Салини – Импреджило") за изпълнител на Северната скоростна тангента на София. Дружеството обжалва, след което през декември миналата година Върховният административен съд отхвърли жалбата на Salini-Impregilo. Така за изпълнител беше избран консорциум ХПВС-ССТ, в който влизат "Хидрострой", "Пътни строежи Велико Търново", "Пътинженерингстрой", "Пътстрой Бургас" и смятаната за близка до Корпоративна търговска банка компания "Водстрой 98". Croushet е възмутен от казуса. Не по-малко разстроени от този случай са и почитателите на Илияна Йотова trаyan.petkov и stefan.savov, които също се включват във форума да защитят италианската фирма.

Запитана от "Капитал" кои са корпоративните й клиенти, Оля Маркес отговори: "Не мога да обсъждам това, особено по телефона." Обикновено PR агенциите нямат проблем с това да посочват поне някои компании. Напротив, техните клиенти са визитната им картичка за пред света, с която се предполага, че могат да привличат нов бизнес и да рекламират услугите си.

На въпроса как би коментирала съвпаденията с потребителите, опорните точки от отчета на bivol.bg и коментарите им по темите - Илияна Йотова, ГЕРБ, кабинета "Орешарски", Северната тангента, "Мтел" и "Евроинс", Оля Маркес отговори: "Не искам да влизам в обяснителен режим. Не трябва да го правя."

Попитахме и "Мобилтел", и "Евроинс" дали използват услугите на PR агенция, за да управляват корпоративния си имидж онлайн и ако да - коя е тя. От "Мобилтел" отговориха лаконично, че работят с фирма за SEO оптимизация, но не посочиха името й. Интересен коментар обаче получихме от председателя на Надзорния съвет на "Евроинс иншурънс груп" Асен Христов: "Не плащаме на агенция да пише коментари и никой от нас не се занимава с това. Това е последното нещо, за което бихме давали пари", каза той, но после добави: "Предполагам, че дребни акционери в "Евроинс" се стремят да пускат добри мнения за компанията и това е свързано с надеждата им те да се отразят положително на пазарната цена на акциите. Забелязвал съм преди във форума на "Инвестор.БГ" такива участници, които публикуват хвалебствени коментари за застрахователя, вероятно са се преместили и към други форуми. Но това не е корпоративна политика на компанията. Аз лично предпочитам по сделката с "Интерамерикан" да не се пишат изобщо такива коментари, но не мога да ги спра."

Според изнесените от "Биволь" документи освен коментари под интернет статии PR агенцията предлага и друга услуга - "присъствие" във Facebook групи. Агенцията се хвали с общо 35 617 последователи в "създадените и развивани за целите на проекта тематични групи във Facebook". В документа са изброени имената на пет такива групи, като броят на потребителите във всяка от тях постоянно расте. "Много е права евродепутатката - от тези евроизбори зависи накъде ще се развие ЕС, а и какво бъдеще очаква България!" Предполагаемият автор на това твърдение е Калина Методиева. Това е един от десетките коментари в една от споменатите в отчета Facebook групи - "КЪДЕ СА ПАРИТЕ ЗА БЕЖАНЦИТЕ!?" Групата всъщност представлява любопитен каталог със снимки на евродепутата Илияна Йотова (както стана ясно по-горе, Йотова е клиент на Leadway). Всеки трети пост е свързан с нейната позиция по темата за бежанците. Мненията на евродепутата са толкова често отразявани, че потребителят може да проследи в детайли различните нюанси, в които тя е боядисвала косата си във времето. Подобно на форумистите Croushet, trayan.petkov и stefan.savov Калина Методиева във Facebook далеч не се интересува само от бежанците. Тя членува и в останалите групи, описани в отчета, както и в още 12 групи (повечето срещу Делян Пеевски, но отново с нюанс "Северна тангента" като "Ужас! Пеевски ще ни строи и пътищата! СТИГА!" и "Пеевски е с ВАС на пътя", и една на тема "Мтел"). От профила й разбираме, че Методиева явно активно се интересува от Vivacom (съответно членува във "Vivacom - рекордьор по нелоялни практики", "Виваком - Vivacom надписва сметки", "VIVACOM - ВИВАКОМ НИ ПРАВИ НА МАЙМУНИ", "Vivacom 100% тормоз" и "Vivacom ми взе здравето").

Дали съвпаденията в изнесените от bivol.bg документи с имена на потребители, коментари, Facebook групи, послания и медийни публикации са малко или много, оставяме на вас да прецените. Това, което най-много разстройва Оля Маркес в историята, която намесва името на нейната агенция с интернет активностите на БСП е, че се правят внушения, които създават погрешни впечатления у хората за PR професията. "Няма PR, който да пусне клиента си без опорни точки какво да говори. Но начинът, по който се представя, внушава друго на хора, за които това не е работа и които не могат да вникнат в детайлите", казва тя.

Тук сме съгласни с Маркес. Нормално е компании и политически субекти да използват услугите на PR агенции, за да управляват имиджа си онлайн или офлайн. Разбираемо е депутати от БСП да защитават сходни тези в публичните си изяви. PR-ът обаче, както всички други професии има етичен кодекс, в който правило номер едно е "Не лъжи!". Опитите за режисура на публичния диалог, независимо дали го правят служители на агенция или "симпатизанти" на някоя партия, са обречени на провал в интернет, защото това е среда, в която не можеш да имаш контрол над посланията си. БСП би трябвало да разбира, че доверието на хората не се печели, като мултиплицираш тезите си през "приятелски медии" и наводниш форумите с платени клакьори, а като си открит и честен за това какво правиш в политиката и за начините, по които действаш.



Топ Новини

Снимка на Деня

Таен агент? Настимир Ананиев, скрит зад фикус, подслушва Бойко Борисов