Как да премахнем нитратите

Животът

17-08-2013, 11:18

Снимка:

Getty/Guliver

Автор:

dobrich.utre.bg

Всичко от Автора

От плодовете и зеленчуците

За да намалим съдържанието на нитратите във вече закупените плодове и зеленчуци, трябва да пристъпим към правилната им обработка преди консумация, пише e-kulinari.com.
Зеленчуците се киснат най-малко 10 минути преди консумация, тъй като нитратите са разтворими във вода. Листните зеленчуци е добре да се киснат 1-2 часа преди консумация. По този начин ще отстраните до 70% от нитратите.
Зеленчуците и плодовете, закупени от магазина, трябва да са дълбоко обелени, тъй като най-големи съдържания на нитрати има именно в кората и непосредствено под нея.
Това е най-наложително при картофи, краставици, тиквички, дини и други.
Отстранявайте "най-нитратните" части на растенията, т.е. най-външните, подлагани на най-много нитратна обработка и основата на марулите.
Купувайте и консумирайте възможно по-узрели плодове и зеленчуци – съдържанието на нитрати в тях е значително по-ниско от недозрелите или презрелите такива.
Термичната обработка разлага една част от нитратите, а друга преминава в отварата. Поради това изхвърляйте водата още топла при варенето – ако я чакате да изстине, нитратите ще се върнат отново в зеленчуците. Подобна процедура намалява до 80% от нитратите. Най много се намалява съдържанието на нитрати при варене на пара - 30-70%, във вода с 20-40%, а при пържене с 15%.
Добре е зеленчуците да се консумират, подправени с лимон – той пречи на превръщането на нитратите в нитрити.
Соковете от плодове, най-вече от моркови и цвекло, трябва да са прясно изцедени. Така повечето нитрати остават в отделената целулоза.
При доматите термичната обработка намалява наполовина нитратите, но трябва да се има в предвид, че колкото по-дълго престояват доматите, толкова повече нитрати ще се превърнат в нитрити.



Снимка на Деня

МВнР: Сънародниците ни в Европа и Турция вече могат да гласуват, приключи вотът в Нова Зеландия