Избрани Новини

Коментар на кмета Живко Тодоров по проблема с „Нелсен Чистота“

Новините

12-06-2013, 09:56

Автор:

boshnakova1

Всичко от Автора

Търсят се варианти за решаване на проблема

"В момента чисти новата фирма "Зауба", защото Административният съд отсъди в полза на Община Стара Загора. Т.е. не спира решението на Общинския съвет. Има нова фирма, избрана с процедура. Просто от "Нелсен Чистота" обжалват заповедта за премахването на контейнерите и в момента, така да се каже, незаконно чистят в Стара Загора, без това да им се плаща.

Ние търсим варианти как да ги спрем – най-вероятно няма да ги пуснем да влизат в сметището. В противен случай следващият вариант е контейнерите им да бъдат прибрани от Общината, но това изисква разход да направим и да хвърлим много енергия в това. В момента все още изхвърлят събраното на сметището, защото ги пускаме, за да не стане напрежение. Но за нас е неразбираемо защо го правят. Това, че обжалват пред Върховния административен съд, не стопира решението, защото това не е индивидуален административен акт, който може да бъде спрян по този начин. Вие ще видите и от решението на ВАС – за всеки юрист е ясно, че по този ред може да бъде спрян само един индивидуален административен акт. Няма опасност да се плати два пъти, още повече че, както знаете, от 7 юни "Нелсен Чистота" трябваше да преустанови дейност. Зам.-кметът разговаря с тях. Стоян Димитров (управителят на "Нелсен Чистота") е казал, че от ръководството на фирмата в София е наредено да продължават да работят. Тази седмица ще сезираме прокуратурата.

Ако "Нелсен Чистота" искаха да бъдат толкова изрядни, колкото през последната една седмица, трябваше да го направят още до 1 февруари 2013 г. Дотогава беше срокът да представят 7 автомобила c EURO-4. Четири месеца по-късно се прави заседание на Общинския съвет – след многократни питания на общински съветници, след телевизионни дебати, в които се повдига този въпрос, след представяне на няколко месеца на акт-протоколи със старите автомобили, след тяхното писмо, че те вече са осигурили тези автомобили, защото са ги били преоборудвали от EURO-3 на EURO-4. На всеки специалист в тази област му е ясно, че да преоборудваш автомобил от EURO-3 на EURO-4 ще похарчиш повече пари, отколкото да купиш автомобил с от EURO-4. И другото, което е ясно, е, че подобни сертификати въобще няма как да отговарят на истината и да представляват доказателство за подобно преоборудване. Това, което общинският съветник Тихомир Томов е направил като запитване до Италианската Търговско-промишлена палата доказва, че те са фалшиви. Тихомир Томов е сезирал за това прокуратурата.

Колите на фирмата, с които тя чисти в момента, са минимално с EURO-4. Не забравяйте, че ще има обществена поръчка. Това е един период, който всички ние трябва да преодолеем, за да има реална конкуренция в Стара Загора. Досега сме имали от 1998 г. концесионен договор. В него освен че се описват правата на концесионера, оттам нататък контролът на Общината върху него е много трудно осъществим. Всички протоколи се подписват заедно с фирмата-концесионер. Те също трябва да се подпишат на протоколите за проверки, които се извършват. Всяка година имат право да искат увеличаване на сумата на база на инфлацията. Направете проверка от 2002-2003 г. колко е била тогава сумата за почистване. Тя е нараснала оттогава досега над 3 пъти. За миналата година е около 7 милиона лева, докато през 2003-2003 г. са били 2-3 милиона. Ние трябва да направим конкуренция, защото в тези условия, в които сега законодателството ни поставя, означава, че трябва да вдигаме такса "Смет" с доста промила, за да можем да направим чистенето на Стара Загора, защото следващата година ще плащаме двойно по-големи отчисления към МОСВ. Трябва да направим рециклиране, да намалим средствата за сметосъбиране, да въведем по-голям ред в Стара Загора. В други градове си има сепарираща инсталация, едната фирма кара дотам, гледат се количествата, след това излиза, отива на сметището. Ако депонираме голямо количество отпадъци, ще плащаме все повече. Такова е законодателството. Затова трябва да направим така, че да депонираме все по-малко отпадъци. Т.е. трябва да направим цялата верига до сметището да работи.

Освен това в Стара Загора ние плащаме на фирмата до момента на камион по концесионния договор. А в обществената поръчка ще бъде записано – на вдигане на контейнер. Това е най-справедливият начин за плащане на фирма. Защото в други общини, например в Сливен, плащат на тон отпадък. Ами нали по пътя от града до сметището този камион може да се напълни с всичко и като отиде на кантара, да тежи двойно повече. Тогава ще има интерес да са пълни колкото може повече камионите, за да са по-тежки и Общината да плаща по-голямо количество. Т.е. интересът на фирмата ще бъде да товари повече, а интересът на Общината реално е на сметището да няма толкова отпадък. Ще се различават. Затова трябва да направим така, че плащането да е на вдигната кофа. Тогава много по-лесно се проверява – тръгва инспекторът зад камиона и започва да брои колко кофи са вдигнати днес. Така можем да правим реални проверки на място. GPS-контролът ще ги следи дали са минали по съответните маршрути, дали вдигат навсякъде. А и реално гражданите ще могат… Като има оплаквания, това вече е основание за санкция към фирмата. Трябва да бъде публикувано колко декара се мият, колко декара се метат. Това къде го има в сегашния концесионен договор? Никъде не е описано кои площи се метат, кои се мият. А в една обществена поръчка всичко това се регламентира, графикът се представя, след това се качва на сайта на Общината и днес всеки от вас може да провери дали се мие тази улица, дали се мете – има реален контрол. В противен случай… Този договор е от 1998 г. И затова в момента трябва един буферен период от 3-4 месеца, да се проведе обществената поръчка и да има ясни правила.

Относно разделното събиране на отпадъците: Фирма "Екоресурс" всъщност беше препоръчана от досегашния концесионер, защото те искаха да работят с нея. И оттам нататък виждате, че те не си изпълниха условията, които трябваше да изпълнят – да разположат на 900 точки контейнери, да започнат политика по намаляване на отпадъците и предварителното им сортиране от гражданите. Това не се случи. Затова на следващото заседание на Общинския съвет ще се преразгледа договора с тях.“

Има алтернативни фирми за разделно събиране, които могат да бъдат използвани, например "Екобулпак", каза Живко Тодоров.

От думите на кмета стана ясно, че Общината все още разчита спорът с "Нелсен Чистота" да се реши по нормален начин. Може би самото решение на ВАС ще успокои обстановката, каза той.

Критериите за конкурса за избор на нов концесионер ще бъдат съвкупност от налична техника, цена и качество. Такса "Смет" няма как да се промени – в Стара Загора промилите са 1,2 и са сред най-ниските в цяла България. Всички други големи градове, включително столицата, имат по-високи промили, при това в някои от тях – драстично по-високи. В София например за бизнеса промилите стигат до 10, докато в Стара Загора бяха намалени на 3, припомни Живко Тодоров. Според него по-скоро трябва да се търси оптимизация на разходите.

Относно Регионалното депо за отпадъци Живко Тодоров съобщи следното:

"В момента се чете документацията. За изпълнител кандидатстват 6 консорциума, като документацията на всяка от фирмите е по над една педя. Затова специалистите ги четат, правят анализ и оглеждат дали всички документи са на място. Тепърва ще се отварят и цените. Срокът за изграждане на депото е до края на 2015 г., т.е. за завършването му има около 2 години – 2014-та и 2015-та."




Топ Новини

Снимка на Деня

Таен агент? Настимир Ананиев, скрит зад фикус, подслушва Бойко Борисов