Избрани Новини
Приоритети на плана "Орешарски"
Превръщане на България в предпочитана туристическа дестинация предвижда планът
15 страници са събрали програмните намерения на правителството на Пламен Орешарски. Те бяха раздадени на депутатите в Народното събрание, за да се запознаят с тях в деня, в който парламентът обсъждаше избирането на новото правителство. Засега все още програмните намерения подлежат на обсъждане и промяна при предложения от депутатите, стана ясно от думите на министър-председателя пред народните представители.
Брошурата, раздадена на депутатите, е озаглавена "Държавност, развитие, справедливост". Публикуваме по-важното от документа (със съкращения) и коментари на експерти по програмните намерения на правителството.
Стабилизационни мерки
За гражданите
- Недопускане на ново увеличение на цената на електроенергията до цялостен преглед и промяна на методиката на ценообразуване. Въвеждане на двутарифна система с по-ниски цени за определен минимум използвана електроенергия.
- Промяна в политиката на ценообразуване на лекарствата и стъпки за последващо намаление на цените.
- Разширяване на системата за енергийно подпомагане.
- Увеличаване размера на обезщетението за отглеждане на дете от 1 до 2 г. от 240 на 310 лв.
- Финансово подпомагане на домакинствата с ученици, които предстои да бъдат първокласници, чрез увеличаване на еднократните целеви помощи.
- Разширяване на активните мерки на пазара на труда и разкриване на нови работни места за временна заетост за смекчаване на ефектите от растящата безработица.
За бизнеса
- Незабавно преустановяване от страна на централните власти на административно-силовия натиск от рекетьорски тип върху бизнеса и “успокояване” на стопанските среди за спечелване на инвеститорското доверие. Анализ и информация за всички фирми и общини, спечелили обществени поръчки (2% от фирмите са спечелили 98% от всички ОП). При съмнения за злоупотреби - ревизия. Публичност на всички договори и анекси.
- Погасяване на натрупаните задължения на държавата към бизнеса в рамките на 3 месеца.
- Отказ от практиките за използване на приходните агенции за силов натиск върху данъкоплатците.
- Преглед и намаляване на държавните и ведомствените такси, особено за стартиращ бизнес.
- Ускорено разплащане от страна на държавата по изпълнени договори и своевременно възстановяване на ДДС. Разработване на график за издължаване при просрочените задължения.
- Даване на права на данъкоплатеца да определя направленията на плащанията по единната сметка за плащане на задължения към бюджета.
- Решителни мерки против контрабандата и необявените вътрешнообщностни доставки като противодействие срещу нелоялната конкуренция спрямо българските производители.
За държавността
- Цялостен анализ и пълна ревизия на дейността във всички сфери на държавно управление и предприемане на законови мерки и действия за санкциониране на допуснатите нарушения.
- Публично оповестяване на фактите и тенденциите за икономическото и финансовото състояние на страната. Редовни отчети на правителството за изпълнение на програмата за управление, нов тип парламентарен контрол.
- Незабавно изпълнение на препоръките на ЕС и ПАСЕ, които имат пряко отношение към защита и гарантиране правата и свободите на гражданите и демократичното функциониране на институциите.
- Незабавни мерки за овладяване и ограничаване на битовата престъпност.
- Възстановяване баланса на функционалност и компетенции между МВР и ДАНС.
- Преустановяване на практиката на безразборно използване на СРС чрез надежден и независим надзор върху тях.
- Провеждане на форум "Отговорен парламент" с участието на граждански и браншови организации, парламентарни и извънпарламентарни партии за постигане на национално съгласие за най-важните приоритети и мерки за излизане от кризата.
- Интегриране на представители на малцинствата в полицейските структури и в звената от сектора на сигурността.
- Създаване на гаранции за свободен печат и медии.
- Предприемане на спешни мерки за разкриване на корупционни практики, строг контрол и санкциониране на корупцията на всички етажи на администрацията и властта, съвместни действия на държавните органи и гражданския сектор.
- Прозрачност и достъпност до информация за работата на държавната администрация.
- Гаранция срещу купен и контролиран вот, за честни избори чрез промени в Изборния кодекс. Действия за активизиране на гражданското участие в изборния процес. Изпълнение на препоръките на ОССЕ за бъдещи избори.
Тези стабилизационни мерки са част от цялостния пакет програмни намерения.
Икономически и социални приоритети
Икономическо възстановяване и насърчаване на предприемачеството
- Стриктно изпълнение на принципа на 30-дневно плащане на задължения по договори от страна на държавата.
- Ефективен контрол върху сключените договори за концесии. Анализ на съществуващите концесионни договори и изработване на дългосрочна стратегия на държавата по отношение на природните богатства.
- Ликвидиране на контрабандните канали.
- Равнопоставеност на фирмите и гражданите с държавните институции по отношение на икономическите дейности - министерства, агенции и общини трябва да са отговорни при неизпълнение на договори и забавяне на плащане с лихви за просрочване, с налагане на запор на сметки или с прихващане на задължения на фирмите и гражданите към данъчната система.
- Редуциране на лицензионните, разрешителните и одобрителните режими, въвеждане на принципа на мълчаливото съгласие, предвидимост на надзорните политики по сектори.
- Прекратяване на административния натиск и произвол чрез санкции за държавните служители, включително министри, които превишават правомощията си.
- Замяна на повсеместните проверки на данъчната администрация с подобряване работата на отделите за анализ и управление на риска и фокусиране на контролно-ревизионната дейност върху рисковия контингент данъкоплатци.
Координираща и регулираща роля на държавата за създаване на условия за истинска конкуренция
- Ревизия и промяна на лобистки закони, които доведоха до или предпоставиха създаване на изкуствени монополи и картелни споразумения.
- Стимулиране на конкуренцията чрез равен достъп до пазара на кредити и обществените поръчки.
- Опростяване на процедурите за фалити и несъстоятелност.
- Укрепване на функционалния и административния капацитет на регулаторните органи чрез промяна на антимонополното и антитръстовото законодателство.
- Въвеждане на граждански надзор върху регулаторните органи.
- Нов закон за обществените поръчки. Прозрачност, гарантиране на равни условия за участие и разширяване кръга от бенефициенти на обществени поръчки. Въвеждане на електронни търгове за обществените поръчки.
- Регулации на спекулативните търговски вериги.
- Стъпки за реализация на стратегия “Произведено в България” в съответствие с конкурентните предимства на страната. Целеви мерки за пресичане на нелоялната конкуренция на вътрешния пазар от внос и монополни практики.
- Икономизиране на външната политика и дипломация за излизане на българските износители на пазарите на страни извън ЕС.
Координираща и регулираща роля на държавата в структуроопределящите отрасли на икономиката
Общи мерки
- Стартиране на 10-годишна програма за реиндустриализация на икономиката.
- Създаване на нови предприятия (или възстановяване) в сфери с висока добавена стойност.
- Стартиране на преговори по предоговаряне на дългосрочните договори в енергетиката, концесиите и предоставянето на комунални услуги.
- Участие на държавата в перспективни високотехнологични производства чрез апорт на активи и/или формиране на капитала на съответните търговски дружества в партньорство с иновативни компании със солидни пазарни позиции.
- Приемане на закон за ефективен контрол на държавата по отношение на структуроопределящи предприятия при неспазване на регулаторните рамки.
- Оценка на резултатите от приватизацията и концесиите в сектора на т.нар. естествени монополи.
Ребалансиране на енергетиката
- Развитие на българската енергетика на основата на 3 приоритета - енергийна ефективност и ВЕИ, национални енергийни ресурси и ядрена енергетика.
- При потвърждаване на технико-икономическите характеристики на проекта “Белене” и прогнозите за електропотреблението в региона и България - рестартиране на проекта с ясна финансова структура.
- Незабавни преговори с “Росатом” с оглед минимизиране последствията от иска за 2,5 млрд. лв.
- Въвеждане на двутарифна система за ценообразуване, разширяване на системата за енергийно подпомагане.
- Цялостно финансово-икономическо ребалансиране на сектора чрез използване на други механизми за финансово подпомагане развитието на ВЕИ и освобождаване на гражданите от тази тежест.
- Стартиране на преговори за предоговаряне на дългосрочните ангажименти за изкупуване на електрическа енергия.
Насърчаване на селското стопанство
- Стимулиране на българското селскостопанско производство чрез затваряне на веригата и развитие на хранително-вкусовата промишленост.
- Субсидиране на секторите “Зеленчукопроизводство”, “Трайни насаждения” и “Животновъдство” до равнището на останалите страни-членки на ЕС, въз основа на правото до 15% от директните плащания да се предоставят целево за слаби сектори на отрасъла, обвързани с производство.
- Изработване на съобразени с интересите на дребния производител национални интервенционни механизми, подобни на тези на ЕС, за защита цените на земеделската продукция.
- Подкрепа на дребните и средните земеделски производители чрез осигуряване на европейско финансиране на стопанства до 10 дка чрез осигуряване на субсидия до 1500 евро/стопанство; въвеждане на таван на субсидията до 300 хил. евро на стопанство, като икономисаните средства се предоставят за преразпределение за стопанства, обвързани с производството.
Туризъм
- Превръщане на България в предпочитана туристическа дестинация и специален туристически продукт, реализиран на базата на екологичните предимства, биологичните храни, минералните води, екологично щадящи атракции.
- Разработване на стратегия за по-висок клас целогодишен туризъм.
- Съхраняване и устойчиво използване на ресурсите за развитие на екотуризма; постигане на неговата икономическа устойчивост и конкурентоспособност. Повишаване качеството на живот и благосъстоянието на местните общности и активното им участие при формирането на политиката на развитие на екотуризма.
- Пълноценно използване на възможностите на здравния туризъм за позиционирането на България като туристическа дестинация от по-висок клас като качество и добавена стойност, като уникалност и утвърждаващи се във времето позиции чрез прилагане на международни стандарти и добри европейски практики, вкл. въвеждане на иновации по отношение на продукти и технологии в здравния туризъм, при съхраняване и подобряване на качеството на природните, антропогенните и културните ресурси в сферата на туризма.
- Развитие на културния туризъм. Ангажимент на държавата за изграждане на инфраструктура към културно-исторически забележителности.
- Обсъждане на решения по развитие на Черноморието и планинските курорти с участието на бизнеса, общинските власти и природозащитните организации.
Транспортна инфраструктура
- Приоритетно развитие на железопътния транспорт като евтин, достъпен, екологичен. Оздравяване на БДЖ. Интегриране на българската жп транспортна мрежа в единната европейска жп структура.
- Изграждане на контейнерни терминали на пристанищата ни и международните пътни коридори.
- Изграждане на интегрирани системи за обществен транспорт в зоните на големите градове.
- Очертаване на основните приоритетни инфраструктурни проекти в сектор транспорт, определящи развитието на регионите:
Северозападен регион - модернизация на линията Видин - София, скоростен път Враца - Видин, модернизация на пристанищата във Видин и Лом, нов ГКПП Салаш - Корито;
Черноморски регион - ускоряване завършването на Коридор №8 до Бургас и Варна (в това число автомагистрала “Черно море”), контейнерни терминали във Варна и Бургас, фериботна линия до Русия, Грузия и Турция, развитие на синя зона Черно море - Средиземно море;
Югозападен район - приоритети са автомагистрала “Струма”, модернизацията на жп линията София - Благоевград.
Европейски фондове
- Срочно обсъждане и актуализация на проекта за споразумение за партньорство между България и ЕС за финансовата рамка 2014-2020.
- Кризисен план за спасяване на изпълнението по проектите за пътна инфраструктура по ОП “Транспорт 2007-2013” - лот 4 на АМ “Тракия”, лот 1 и лот 2 на АМ “Марица”, “Кърджали - Маказа - II етап”.
Включване на заинтересовани субекти от частния сектор и сектора на търговските банки в цялостния процес на управление и усвояване на европейските фондове.
Стимулиране на инвестициите
- Преки инвестиции във високотехнологични предприятия.
- Увеличаване на общите разходи за научноизследователска и развойна дейност.
- Намаляване на политическия риск и възстановяване доверието на инвеститорите в политическата стабилност на законодателната и данъчната рамка.
- Бърз старт на големи енергийни проекти.
- Икономически и данъчни стимули за инвестиции в производства и мощности, които да са насочени към местния пазар в райони с висока безработица.
- Активна роля на държавата като инициатор и по-активен координатор на частните инвестиции. Насърчаване на местната инвестиционна активност и целенасочени усилия за привличане на чужди инвестиции.
Достъп до финансов ресурс
- Разширяване на кредитните инструменти на Българската банка за развитие.
- Създаване на кредитни инструменти за подпомагане усвояването на еврофондовете.
- Промяна на функциите на ББР в посока на банка, работеща директно с МСП сектора и рефинансираща се на международните пазари.
- Ново допълнително капитализиране на ББР - подобно на периода 2008-2009 г. Само при голяма по обем кредитна линия може да се постигне рязко понижаване на лихвите по кредити и реално да се подкрепят малките и средните предприятия.
- Създаване на клонова мрежа на ББР в средносрочен план.
- Институциализиране на специализирани фондове към Банката за развитие за финансиране на стартиращи (рискови) стопански инициативи и експортно ориентирани производства.
- Създаване на фонд за капиталови инвестиции - за финансиране на бизнес идеи с no-висок риск и ограничени активи, но с потенциал за развитие в приоритетни за националната икономика области.
Публични финанси
- Запазване на Валутния борд и на фиксирания курс до пълното членство в еврозоната.
- Ориентиране на фискалната политика към поддържане на широкобалансирани бюджети на консолидирана основа, които отчитат фазите на икономическия цикъл и съдействат за смекчаване и неутрализиране на евентуални макроикономически дисбаланси.
- Средно- и дългосрочна устойчивост на основните фискални параметри за създаване на прогнозируема инвестиционна и стопанска среда.
- Повишаване на събираемостта на бюджетните приходи.
- Възстановяване на процеса на фискална децентрализация.
- Дългово финансиране само на продуктивни публични разходи и на програми за подкрепа на бизнеса.
Публична администрация
- Комплексна административна реформа и оптимизиране на броя на административните звена.
- Съкращаване на щатове и насочване на човешки ресурс към стратегически държавни компании.
- Анализ на дейността на 136 държавни и национални агенции.
Дигитална България
- Консолидиране и унифициране на електронната информация от министерства, агенции, общини.
- Проект за покриване на страната с интернет свързаност с безплатен достъп на публични обществени места.
- Вграждане на електронна идентификация в документите за самоличност.
За повече солидарност и социална справедливост
Труд и заетост
- Търсене на отговорност от работодатели, които нарушават трудовото законодателство.
- Създаване на възможност за гъвкав трудов пазар чрез въвеждане на минимална часова работна ставка и за работа на 2, 3 и повече места.
- Намаляване на младежката безработица чрез прилагане на т.нар. гаранция за младежта - трудовите посредници да предоставят възможност за включване в обучение или заетост, стажуване или чиракуване на безработни младежи до 4 месеца от регистрацията им в бюрото по труда или след завършване на училище.
- Развитие на производства и дейности с висока трудоемкост в селското стопанство и преработвателната промишленост за разкриване на работни места с ниски квалификационни изисквания.
- Създаване на 250 000 нови работни места до края на мандата.
Стимули за раждаемостта
- Увеличаване размера на обезщетението за отглеждане на дете от 1- до 2-годишна възраст до размера на минималната работна заплата.
- Увеличаване размера на детските добавки.
Увеличаване стимулите за отглеждането на деца с увреждания в семейна среда.
Политика по доходите
- Повишаване на минималната работна заплата при отчитане ръста на продуктивността на труда, инфлационните темпове и конкурентоспособността на българската икономика с цел достигане до 450 лв. в рамките на управленския мандат.
- Въвеждане на семейното подоходно облагане през втората половина на мандата след анализ на социалните и фискалните ефекти.
Образование и квалификация
- Стандарти, нови учебни планове, програми, учебници.
- Обвързване на финансирането на държавните висши училища с оценка на качеството на обучение и с практическата реализация на подготвяните кадри.
- Държавно съфинансиране на програми, обезпечаващи първо работно място за завършилите висше образование.
- Реформиране на професионалното образование в съответствие с изискванията на пазара на труда.
- Професионални стажове на учениците и студентите.
Подкрепа за възрастните хора
- Спиране увеличаването на изискуемия за пенсиониране осигурителен стаж и възраст и въвеждането на гъвкави условия за пенсиониране при недостиг на 2 години осигурителен стаж и/или възраст.
- Възстановяване на швейцарското правило за индексиране на пенсиите от 2014 г.
- Постепенно установяване на трайно съотношение (1/10) между минималния и максималния осигурителен доход с оглед подобряване приходите, повишаване интереса на осигурените лица с по-високи доходи.
За хората с увреждания
- Усъвършенстване процедурата по освидетелстване на трайна неработоспособност.
- Социалните плащания да се обвържат към линията на бедността вместо досегашното съотнасяне към гарантирания минимален доход.
Разширяване на достъпа до здравеопазване
- Широка обществена дискусия за насоките на реформа на системата на здравеопазване, която да гарантира на всеки гражданин нова и надеждна система на здравно осигуряване, достъп до качествена медицинска помощ и медицинско обслужване при условия и по ред, определен със закон.
- Въвеждане на единна интегрирана информационна система на електронно здравеопазване с цел пълна прозрачност и ефективно използване на финансовия ресурс.
- Рационализиране на системите за финансово управление и контрол в здравеопазването.
- Модернизиране на спешната помощ, съпроводено с разширяване на територията на общини без лечебни заведения. Инкриминиране на нападения срещу медицински специалисти.
- Подкрепа за държавните и общинските лечебни заведения в по-малките и отдалечените населени места.
- Специално внимание към майчиното, детското и училищното здравеопазване.
- Намаляване на потребителската такса за пенсионери в размер на 1 лев.
- Улесняване на специализацията на лекарите.
Защита на потребителите
- Гарантиране на достъп на гражданите до електроенергия чрез въвеждане на двутарифна система на ценообразуване и разширяване на системата от енергийно подпомагане.
Промени в системата за изчисляване и заплащане на потребената електрическа енергия - заплащане на реално потребени количества, а не прогнозни, възможности за разсрочено плащане, по-дълги срокове за изясняване на спорове преди прекъсване на доставката на ток.
- Промени в Закона за кредитните институции и Закона за потребителския кредит за създаване на ясни и прозрачни обективни критерии при определяне на лихвите по договори за кредит, прекратяване на възможността за едностранна и произволна промяна на лихвата от банката кредитор по сключен договор за кредит въз основа на субективни критерии, премахване на такси, които са необосновани.
- Отмяна на правото на банките, електроразпределителните и телекомуникационните дружества и топлофикациите да получават изпълнителни листове по кратката процедура (валидна само за държавните институции) срещу физически лица чрез промени в заповедното производство в ГПК.
- Закон за личния фалит и абсолютна давност за погасяване на задължения.
- Законодателни промени за приравняване на дружествата със значително пазарно влияние - над определен брой потребители, над определен дял спечелени обществени поръчки и др., към публичните дружества относно разпоредителни сделки със значителни активи, изисквания към управителните и контролните органи и разкриване на информация.
Топ Новини