Избрани Новини
КЗП: Няколко са обажданията за Студентския празник
09-12-2017, 19:43
Снимка:КЗП
Автор:blagoevgradutre
Още по Темата:КЗП: Надявам се да сме изчистили пазара преди студентския празник
КЗП: Внимавайте с новопоявилите се интернет търговци за празничното пазаруване
ДАМТН и КЗП стартираха националната кампанийна проверка "Безопасна Коледа" 2017
КЗП: Оферти за "крайно ограничено количество” и "супер изгодна цена” могат да се окажат капан
В Банско много малко звезден хотел се е рекламирал като малко по-звезден
Единични са постъпилите сигнали в Комисията за защита на потребителите (КЗП) във връзка с 8 декември, заяви председателят Димитър Маргаритов в предаването „Седмицата” на Кирил Вълчев по Дарик радио.
„Установихме, че в Банско много малко звезден хотел се е рекламирал като малко по-звезден. Студентите бяха разочаровани, че условията са мизерни”, даде пример Маргаритов и обясни, че това е нелоялна търговска практика. По случая е извършена проверка, а засегнатите биха могли да потърсят обезщетение след влизането в сила на заповедта на комисията. „Ако не го получат доброволно, на базата на нашето решение могат да предявят претенция пред съда”, добави председателят.
Комисията е съдействала и на студенти, настанени в хотел в Семково, да получат печки, след като са сигнализирали за студени стаи. Имало е и оплакване, че в салона за хранене се пуши, като сигналът ще бъде предаден на РЗИ за извършване на проверка. Голяма част от резервациите са за двудневен престой, по според Маргаритов празникът до момента протича спокойно на фона на официалните данни, че около 25 000 студенти тази година ще ползват туристически услуги.
Във връзка с пазаруването за Коледните и Новогодишните празници Маргаритов коментира осъществяваният от Комисията контрол по отношение на най-честите трикове при намаленията – неясен процент намаление и неосигурени наличности спрямо обема на направената реклама. „Ние се хващаме за това, което е заблудило потребителя. В обекта го е накарал да влезе бомбастичният процент намаление, независимо от думата „до”, той очаква, че там ще има стоки с 70% намаление, например. А това не е така, с едно-две изключения. Ние трябва да направим обективната преценка потребителят въведен ли е в заблуждение с такъв анонс. Когато в един търговски обект има анонсирано до 50, 60, 70 или повече процента намаление и има балансирано разпределение в тези проценти на различните групи стоки, които са намалени, не би било проблем. И това е масовият случай съгласно статистиката”, подчерта председателят. Маргаритов каза, че понякога е трудно да се прецени дали е налице нарушение или – не, но затова и комисията е колективен орган и решенията се взимат с единодушие или с мнозинство. „Надявам се да сме намерили умерената линия, по която да правим разграничителния критерий”, добави той и посочи, че за периода от май до октомври от 24 решения на ВАС, произнесени по спорове между КЗП и търговци, 22 са в полза на контролния орган.
В отговор на констатацията на водещия, че за големите търговци и най-високата по закон санкция не действа възпиращо за повторно извършване на нарушение, Маргаритов изрази позицията си, че нелоялните търговски практики следва да бъдат санкционирани с процент от оборота. „Ние винаги се стремим, когато съобразяваме какъв процент потенциално потребители биха могли да бъдат засегнати от нелоялна практика, да се насочим към максимума. Много често съдът, независимо от това, че потвърждава правилността на нашето решение, намалява размера на определената от нас санкция, например от 30 000 лв. на 20 000 лв. Според мен, трябва да се мисли по посока възприемане на модела на Комисията за защита на конкуренцията – процент от оборота”, коментира той.
Топ Новини